Jóga a hledání sebe sama, sestava na domácí cvičení

Jóga a poznávání sebe sama
Jóga nás učí pozastavit, zpomalit, soustředit se na sama sebe, na své tělo, dech, pocity… Při relaxaci a meditaci můžeme jít ještě dále, mj. do svého nitra. Už jen pár minut v šavásáně při pozorování dechu vám utřídí myšlenky, odpočinete si a leckdy se na sebe a na svůj život podíváte „zvenčí“, s odstupem  tolik důležitým proto, abychom se nebrali příliš vážně, abychom k životu přistupovali s větší lehkostí, ale zároveň i s pokorou. Možná se v těchto momentech dostanete i k základním otázkám „Kdo vlastně jsem? Kam směřuji? „ apod. Uvědomíte si, jak vám záleží na blízkých lidech, co je pro vás opravdu podstatné…


Jóga a štěstí
Každý z nás usiluje o dosažení tzv. štěstí a obvykle ho hledáme vně sebe samých. Jóga nám pomáhá pochopit, že štěstí musí být nalezeno uvnitř nás, že štěstí je harmonie těla, ducha i duše. Cvičením jógy, dechovými technikami a meditací lze dosáhnout fyzické, psychické, duševní i duchovní rovnováhy, která je zdrojem „trvalého štěstí“.  Různé duchovní tradice se shodují v tom, že pravdu a trvalého štěstí lze dosáhnout znalostí toho, co je trvalé a věčné, což lze pojmenovat např. jako „Božské“, „Nekonečno“, „Nirvána“, „Příroda“ apod.  Pravděpodobně se nedostaneme k „nejvyššímu“ štěstí, to ale vůbec nevadí. Důležitá je cesta, částečné poznání štěstí.


Proč naše společnost jógu znovu objevuje?
Poslední desetiletí provází společnost neuvěřitelné zrychlení našich životů, valící se množství informací, podnětů, teror možností, obrovské nároky nejen pracovní …  V porovnání s touto hektikou se jóga, relaxace a meditace zdají být jako něco naprosto nemoderního, nepotřebného, příliš pomalého a možná i podezřele esoterického… V klidu dýchat, lehnout si a zklidnit jak tělo, tak i mysl, to jsou např. pro moderního Evropana naprosto zcestné aktivity. Pokud však podlehneme tempu doby, zjišťujeme, že nenacházíme spokojenost, štěstí, harmonii, dokonce ani zdraví. Naše tělo i mysl potřebují blahodárné účinky relaxace. Nelze jen sedět u počítačů a v automobilech, musíme svaly i posilovat a protahovat a to nejlépe harmonicky, tedy ne jednostranně zaměřeným pohybem (viz článek „Jóga pro sportovce“).  Začínáme znovu objevovat nutnost znát a poslouchat svoje tělo, poznat i sebe sama, své blízké, smysl života. Potřebujeme obranné mechanismy proti stresu, rychlému tempu života a všem „nástrahám“ moderní doby. Proto se stále více a více lidí zajímá o jógu, zkouší objevit její kouzlo a jakmile mu propadnou, spokojeně si užívají novou zajímavou „cestu“ ve svém životě.


Domácí cvičení power jógy
Prosím přečtěte si pozorně znovu pravidla pro cvičení jógy, zmíněná v článku „Jóga - historie a přínosy“.  Stručně alespoň ta nejzákladnější upozornění:  
- power jóga (jakákoli jóga) je určena zdravým lidem
- pro těhotné je určena gravid jóga
- necvičte, pokud máte teplotu, virosu, jste po operačním zákroku apod.
- velmi opatrně a jen po konzultaci s lékařem by měli cvičit osoby s vysokým krevním tlakem, problémy se srdcem či jinými vnitřními orgány, s nemocemi páteře, kloubů apod.
- alespoň 2 hodiny před cvičením nejezte a nepijte mnoho tekutin, v průběhu cvičení se nedoporučuje pít, po cvičení je vhodné alespoň 1 hodinu nejíst
- naslouchejte svému tělu, nenuťte se do pozic, na které se necítíte, nepřekonávejte se, nespěchejte
- veškeré pozice provádějte vědomě, soustřeďte se a plynule dýchejte, mějte aktivní centrum a svaly pánevního dna, stabilizované lopatky


Vaše sestava
- Začněte uvolněním, krátkou relaxací a poté dechovými technikami. V leže nebo v sedu si uvědomte jednotlivé typy dechu (v oblasti břicha, žeber, podklíčkový) a spojte je v plný jógový dech. 
- Pomalu rozpohybujte, zahřejte a protáhněte své tělo - prsty, klouby, obličej, páteř (kočičí hřbet apod.).
- Alespoň 3-5x zopakujte pozdrav slunci. Při prvním opakování mějte pokrčené nohy, nedošlapujte hned na plná chodidla, atd.:  hora, N - pohled lehce vzhůru, vzpažit, V- kulatě dolů, N - rovný předklon, V - hluboký, N - pozice prkna, V - klik (dámský(pánský), N - na předloktí nebo kobra, V - střecha, N - PaL noha mezi dlaně, N - rovný, V - hluboký, N - kulatě vzhůru,hora.
- Pozice ve stoje - ideálně nejdříve lehký hrudní záklon, poté předklon, úklony (bojovnící III, II, I atd.), twisty
- Balanční pozice (např. strom, orel).
- Pozice na boku (prkno na boku).
- Pozice v sedě (pozdrav zemi, kráva atd.).
- Obrácené pozice  (např. svíčka - pozor: necvičit v těhotenství, ženy během menstruace, při problémech s tlakem, očima, krční páteří atd.! a nutno přidat kompenzační pozici - např. ryba.).
- Pozice na zklidnění dechu, příprava na relaxaci, relaxace.


Po cvičení ještě chvíli vydržte neprovádět fyzicky i psychicky náročné úkoly, užívejte si příjemných pocitů z jógy.  Ideální je kombinovat domácí cvičení s vedenou lekcí, kdy vás lektor poopraví, naučí nové pozice, upozorní na případné kontraindikace atd.

Ivona Pobežalová